Aproximativ 7,3 milioane de cozonaci, circa 1,5 milioane de porci tăiați, peste 150 de milioane de ouă și 50 de milioane de litri de vin reprezintă „meniul” românilor pentru sărbătorile de iarnă din acest an, reiese din datele furnizate gândul de producători, procesatori și retaileri.
În timp ce la cozonaci procesatorii spun că în această perioadă vânzările sunt cu 3-4% mai mari ca anul trecut, la restul alimentelor reprezentanții sindicatului din domeniu estimează o scădere cu 5-8 la sută comparativ cu anul trecut. Motivul: scăderea puterii de cumpărare.
Bugetul de cumpărături pentru Crăciun și Revelion, în acest an, pentru mâncare și băutură, este calculat la 600 de lei, în creștere cu 100 de lei față de cel din anul precedent, potrivit unui sondaj realizat de Mednet Marketing Research Center.
Președinte Rompan: „Chiar vin dintr-o brutărie unde de dimineață am făcut și pâine și cozonaci. Se vând foarte foarte bine, fierbinți”
Aurel Popescu, președinte Rompan, estimează că în acest sfârșit de an cererea de cozonaci este în creștere față de aceeași perioadă din anul trecut. „Estimez că vor fi vânduți, în aceste zile, 7,2 milioane-7,3 milioane de cozonaci, mai mult decât anul trecut cu 3-4 %”, a declarat pentru gândul Aurel Popescu, președinte Rompan.
El a spus că vânzările de cozonaci au crescut în această lună și comparativ cu cele de la Paște și comparativ cu sărbătorile de iarnă de anul trecut.
„Chiar acum vin dintr-o brutărie unde de dimineață am făcut și pâine și cozonaci. Se vând foarte foarte bine, fierbinți. Românii au învățat să prețuiască munca brutarilor”, nu își ascunde bucuria Aurel Popescu.
Referitor la impactul scăderii TVA la pâine de la 24% la 9%, măsură introdusă din luna septembrie, Popescu consideră că este unul „foarte bun”.
„În primele două luni după scăderea TVA la pâine s-a înregistrat o creștere cu 28% a producției fiscalizate la făină și cu 20% la pâine”, a declarat președintele Rompan.
Sorin Minea, președinte Romalimenta: „Surplusul vine de la gospodării”
În fiecare an, în decembrie, în România se taie peste 1,5 milioane de porci, peste trei sferturi din acestea fiind sacrificați în gospodăriile populației, potrivit datelor INS.
Sorin Minea, președinte Romalimenta, spune că în ce privește tăierile de porci în unitățile specializate, în acest an „lucrurile stau mai bine ca anul trecut, dar anul trecut a fost unul prost”.
„Surplusul în această perioadă vine de la tăierile de porci din cadrul gospodăriilor. În unitățile specializate tăierile nu înregistrează o creștere importantă în decembrie. Per total, anul acesta, din estimările pe care le avem, lucrurile stau puțin mai bine față de anul trecut. Dar anul trecut a fost oricum unul prost, așa că era greu să fie mai rău ca anul trecut”, este de părere Sorin Minea, președinte Romalimenta.
„Nu este posibil ca un kilogram de jumări să coste 50-60 de lei”
Dragoș Frumosu, președinte FSLI, estimează că în decembrie vânzările de produse alimentare de bază – între care carne, produse lactacte – au înregistrat o scădere față de același interval de anul trecut din cauza scăderii puterii de cumpărare.
„Nu am o situație clară încă, dar cred că în decembrie anul acesta față de octombrie, noiembrie a fost o creștere cu 10% a vânzărilor la principalele produse alimentare. Față de decembrie anul trecut, în decembrie anul acesta estimez o scădere a vânzărilor, în medie, la produsele alimentare, cu 5-8%, pe fondul scăderii puterii de cumpărare”, a declarat pentru gândul Dragoș Frumosu, președinte Federația Sindicatelor din Industria Alimentară.
El s-a arătat revoltat de prețurile practicate de unii comercianți, dând exemplul produselor din carne de porc.
„Nu este posibil ca un kilogram de jumări să ajungă să coste 50-60 de lei, iar cel de șorici 80 lei. Aceștia nu se mai numesc comercianți, ci bișnițari sau șmenari. Este speculă. Aici este vorba despre comercianți, nu de producători, pentru că nu producătorii fac asta”, a declarat pentru gândul Dragoș Frumosu.
În decembrie anul trecut, în România au fost sacrificați 1.543.000 de porci, reprezentând 28% din totalul porcinelor sacrificate în întreg anul 2012, potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică (INS).
În întreg anul 2011, în gospodării și în unitățile specializate au fost tăiați în total 4.876.000 de porci, din care 34% (1,6 6 milioane ) au fost sacrificați în ultima lună a anului, conform INS.
De sărbători românii consumă 150 de milioane de ouă
În decembrie românii cumpără cu 50% mai multe ouă comparativ cu o lună obișnuită, potrivit reprezentanților crescătorilor de păsări. „În decembrie vânzările de ouă cresc de regulă cu 50% comparativ cu o lună obișnuită. În prezent prețul la poarta fermei este de 0,28 de lei bucata”, a declarat pentru gândul Ilie Van, președinte Uniunea Crescătorilor de Păsări din România.
În general, consumul de ouă într-o lună obișnuită este de 100-110 milioane ouă. Cât privește vânzările de carne de pasăre, Van spune că acestea sunt constante.
În piețele din Capitală prețul ouălor este de 0,5 lei bucata.
În decembrie bem cu 50% mai mult vin față de o lună normală
Și consumul de vin crește cu ocazia sărbătorilor de iarnă cu 50% față de o lună obișnuită, potrivit datelor de la Patronatul Vinului.
Consumul de vin este estimat la 50 de milioane de litri în luna decembrie.
Consumul anual de vin în România este de 24 de litri pe cap de locuitor, față de 58 de litri pe cap de locuitor în Franța, spăre exemplu.
Reprezentant retailer: „În decembrie se realizează 12% din totalul vânzărilor dintr-un an”
Decembrie este una dintre cele mai bune luni dintr-un an pentru marii retaileri.
„În decembrie se realizează aproximativ 12% din totalul vânzărilor din an. La Cora au crescut vânzările în decembrie 2013 față de decembrie 2012 cu 5%. Una dintre explicații este deschiderea a două noi magazine în 2013″, a declarat pentru gândul Ana Maria Florea, PR Cora România.
Florea spune că în perioada sărbătorilor de iarnă s-au înregistrat vânzări în creștere la produse alimentare, „cu vârfuri la carne de porc, dulciuri și băuturi”. Dintre produsele non-alimentare cel mai bine s-au vândut cosmeticele.
Reprezentanții altor lanțuri de magazine, între care Metro, Real, Kaufland fie au declarat că nu pot furniza date despre vânzările din decembrie, din motive ce țin de concurența din domeniu, fie nu au putut fi contactați.
Bugetul mediu pe care românii au declarat că l-au alocat în acest an pentru Crăciun și Revelion strict pentru mâncare și băutură a fost de 600 de lei, potrivit unui sondaj recent realizat de Mednet Marketing Research Center. Suma este în creștere față de bugetul pentru 2012 – 501 lei – și 422 de lei în 2011.